czwartek, 7 stycznia 2016

Diving in Malta, Gozo and Comino/Nurkowanie na Malcie, Gozo i Comino


Diving in Malta, Gozo and Comino- basic information

Hope all of you know that Malta consists of more than just one island. If not, here comes a short information what exactly is meant under name “MALTA”.

Formally we can speak about 3 main Maltese Islands(Il-Gżejjer ta’ Malt):

·         Malta

·         Gozo

·         Comino

Another 3 smaller are:

·         St Paul's Island

·         Manoel Island

·         Cominotto

As well as some micro islands, which are:

·         Filfla

·         Fungus Rock

·         Large Blue Lagoon Rock

·         Halfa Rock

Explained this, I can come to the point, which is diving in Malta(all main islands). My husband is now preparing some more detailed article from the underwater point of view, but if someone of you wants to know, which diving centers we can recommend here you are:

1.       Octopus Garden , situated in St. Paul's Bay, http://www.octopus-garden.com/ .They speak English and  what was more important for us, German, what was of course very comfortable for my husband. Anyway who of us would not like to use his mother tongue far, far away from home?

2.       Diveshack, PADI 5 Star IDC Dive Centre and TecRec facility , situated in Sliema, www.divemalta.com. Very professional service, helpful, nice , competent people, very familiar atmosphere.

For now we have visited only this two diving centers and are satisfied with their service, so why shall we look for any others? J Anyway last year me, as absolutely NO-DIVER,was convinced to try
so- called snoring(or snorkel) . Please imagine a woman who has absolutely no idea about going under water, who is placing plastic mask on her head and on the eyes of all tourists, on one of the most crowded beaches, is learning how to breathe through sth looking like big straw:)
My mother was observing us laughing, but I was absolutely serious and very excited about my very first dive.


I wasn’t going too deep or too far from the shore, no. But what I see just under my feet was AMAZING! Lots of colorful fishes, small one, big one, all possible kinds. My photos are not professional, but hope you can enjoy them.
 
After longer time looking this underwater world I knew, I’m ready fort trying the REAL diving. This is my plan for 2016! The holiday is under booking now:)
 
More information about diving in Malta can be founded also in AZURE magazine, available in all diving centers and tourist centers in Malta and Gozo or simply in the web under http://www.iscenemalta.com/azure.htm.
 
 
Nurkowanie na Malcie, Gozo i Comini- informacje podstawowe
Mam nadzieję, że każdy z was wiedział, iż Malta to państwo złożone z więcej niż jednej wyspy. Nie? W takim razie zapraszam do przeczytania poniższej informacji, która wyjaśnia szczegółowo, jakie wyspy wchodzą w skład państwa znanego nam pod nazwą Malta.

Formalnie możemy mówić  nie o wyspie, lecz o Wyspach Maltańskich(Il-Gżejjer ta’ Malta).

W ich skład wchodzą trzy duże wyspy:
·         Malta
·         Gozo
·         Comino
Trzy mniejsze:
  • Manoel Island
  • Wyspa Św. Pawła
  • Cominotto
oraz  kilka mikro wysepek:
Teraz kiedy wszystko jest już jasne, mogę powrócić do tematu głównego, a mianowicie nurkowania na Malcie(3 dużych wyspach). Póki co chciałabym napisać kilka podstawowych informacji, mój mąż pracuje już w pocie czoła nad artykułem z punktu widzenia nurka, czego ja jeszcze nie mogę w pełni zaoferować.  
Bazy nurkowania, które dotychczas odwiedziliśmy, a które możemy polecić to:
1.       Octopus Garden, ulokowana w St. Paul's Bay, http://www.octopus-garden.com/ .  Kierownikiem tej bazy jest Niemiec, co oczywiście bardzo spodobało się mojemu mężowi, który zamiast ćwiczyć i szlifować swój angielski, mógł omówić wszystko w ojczystym języku. Nie mam mu tego oczywiście za złe, pewnie sama też poszłabym tym tropem, gdyby nadarzyła się okazja.  
2.       Diveshack, PADI 5 Star IDC Dive Centre and TecRec facility , ulokowana w mieście Sliema, www.divemalta.com. Bardzo profesjonalna obsługa. Ludzie sympatyczni, pomocni, uśmiechnięci. Miła, rodzinna atmosfera, po prostu 100% Maltańczycy.

Nie możemy polecić żadnych innych baz nurkowania, ponieważ nigdy innych nie szukaliśmy. W sumie nie było( i nie ma) potrzeby, bo obie wymienione powyżej w pełni nam odpowiadając.
W każdym razie musze napisać, że nie jestem stuprocentowym „szczurem lądowym”, ponieważ  w zeszłym roku uległam namowom męża i zanurkowałam niegłęboko z rurką do oddychania. Nie był to może wielki wyczyn, jednak ja jestem dumna, że udało mi się tą „technikę” opanować. Początki nie były łatwe. Oto stałam na jednej z najbardziej zatłoczonych plaż, w skwarze, i na oczach wszystkich turystów i miejscowych, wkładałam gumową maskę  na twarz i plastykową rurkę do ust, aby nauczyć się wpierw oddychać przez to ustrojstwo. Jakież było moje zdziwienie, a potem radość, kiedy odkryłam, że przy samym brzegu kryją się wielokolorowe ryby ! Małe, duże, średnie, wszystkie rodzaje! Zachwycił mnie ten podwodny świat oraz opowiadania mojego męża, w związku z czym postanowiłam, że w tym roku spróbuję NAPRAWDE ZANURKOWAĆ. Urlop jest w trakcie bukowania, więc za kilka miesięcy( po ćwiczeniach w basenie) zapewne będę gotowa:)

 
Zdjęcia podwodne zamieszczone w tym artykule są mojego autorstwa. Może nie są profesjonalne, ale można na nich zobaczyć piękną, różnobarwną rybę. Następnym razem będzie lepiej :)
Dodatkowo, wszystkim zainteresowanym nurkowaniem, mogę polecić magazyn AZURE, dostępny na Malcie i Gozo w bazach do nurkowania, informacji turystycznej, czasem w hotelach oraz online pod adresem www.iscenemalta.com.  
 


 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz